Charlottes verden- Forlovet og Lykkelig - Blogger om sminke, hudpleie, mote og kosthold
Hjem Add Om meg Kontakt

48

En kort innfring i lavkarbo + FR og ETTER bilder.

Lavkarbo er ofte i media. Noen er for og noen er imot. Snn vil det alltid vre. Det er mye myter ute gr som er helt feile. S her er en liten oppsummering. Jeg har ialefall lrt meg ikke stole 100% p media. Er mye usanne og udokumentere pstander der. Selv har jeg gtt ned 17 kg ved endre kosthold og ftt en bedre helse med mange fordeler. Det gode kolestrolet er gtt opp hos oss begge og det drlige er noe lavere.

Etter ett dykk i bildearkivet s jeg rask forandringen vektmessing. Det farlige er at man ikke enser nr man legger p seg. Jeg flte meg ikke s stor som jeg faktisk var.




Jeg fr ofte sprsml om ikke jeg kan laget ett innlegg med generell innfring i lavkarbo. Og det er klart jeg kan gjre. Mange nsker kanskje starte det nye ret med legge om til et lavkarbo kosthold. Jeg husker meg selv p denne tiden i fjord. Ok, litt senere da. Hvor jeg la om til lavkarbo. Vi skulle til syden i midten av Januar og jeg bestemte meg for at nr vi kom hjem i slutten av januar s skulle jeg gi lavkarbo en prve. Jeg ante lite om lavkarbo, og hadde igrunn vrt veldig negativ. Jeg kunne da ikke klare spise slik mat, men joda. Det er faktisk veldig enkelt, ialefall nr man merker kroppen er skikkelig fornyd. S jeg satte igang lese p nette og sprre svigermor som hadde undervist i lavkarbo. Og vips s var jeg igang og kg gikk av og jeg har tatt av 17 kg.

Det er viktig vite at lavkarbo er et vidt begrep, det er mange metoder. Det viktigste er finne den som passer for deg. Lavkarbo kan vre alt fra under 15 g karbohydrater om dagen til under 100-150 g karbo om dagen. Lavkarbo er ikke kun for folk som nsker g ned i vekt. Ogs mange slanke personer har et lavkarbo kosthold for helsen sin del og de gode fordeler det gir.

Her hadde jeg gtt ned 13 kg med lavkarbo, og er n gtt ned ca 17 kg totalt




Vi kan frst starte med noen fordeler med et lavkarbo kosthold:

  • Stabilt blodsukker, unngr humrsvingninger grunnet lavt blodsukker.
  • Mange opplever en finere hud, sterkere negler og hr som vokser raskere. Noen blir ogs kvitt eksem.
  • Kviser blir borte
  • Ikke lenger oppblst og slipper undvendig vannopphoping i kroppen. For de som plages med mye vann i kroppen.
  • Det gode kolestrolet ker og mange ser at i lengden gr det drlige kolestrolet ned.
  • Mister mye mindre muskelmasse sammenlignet med mye annen slanking. Beholder musklene, fjerner fett.
  • Folk som sliter med migrene, blir ofte bedre eller kvitt den.
  • Sliter du med lavt stoffskifte kan du som regel trappe ned p medisiner eller slutte som jeg har gjort. Stoffskiftet har mye gjre med riktig kosthold.
  • Mer energi.
  • Folk med diabetes opplever kunne kutte ned p medisiner og noen kan slutte helt.
  • kunne g ned i vekt med god mat, uten mtte g sulten og uten telle kalorier.

Under ser du noen eksempler p hva jeg spiser til frokost eller lunsj. Variert og god mat.

Som jeg skrev innledningsvis s er det forskjell fra person til person hva man velger. Har man en del kg bli kvitt eller sliter med livsstilssykdommer vil jeg anbefale sm mengder karbo. For at kroppen skal komme i balanse og venne seg til et lavkarbo kosthold er det fint benytte seg av ketose. Noen kan starte rett p ketose og andre m ha en tilvenning p ca en uke. Selv startet jeg rett p ketose/ketolyse og gikk ned 2,5 frste uken(dette er som regel vann) og jeg ble ikke drlig og heller ikke Mads. Mens andre trenger 1 uke med tilvenning, ettersom kroppen n skal benytte seg av fett som energi og ikke karbohydrater som energi. Om du velger tilvenningsuke s skal du frste uken kutte gradvis ut brd, pasta, potet og hel- og halvfabrikata. Neste uken din skal dette kuttes helt ut.

Start ogs gjerne rett p, det blir opp til deg selv.

NSKER DU LESE MER OM KETOSE, FOR DEG SOM VIL NED I VEKT KAN DU TRYKKE HER

Lavkarbo g ut p:

  • Lavkarbo er ingen diett, men en kostholdsendring. Skal du ned i vekt br du starte med en strengere lavkarbo for s gjerne g over til lavkarbo med litt mer karbo . Du m prve deg frem hva som fungerer for deg og din kropp.
  • lage sunn og nringsrik mat fra bunnen av. Ingen hel- og halvfabrikata.
  • Spise mye proteiner og fett og mindre karbo. Gr du opp p karbomengden over 75 g om dagen br du ikke ha s mye fett i kosten.
  • Spise mye god mat uten mtte tenke p kalorier, men noe teller kalorier. Jeg gjr ikke det.
  • Lavkarbo gr ikke ut p spise bacon hver eneste dag og drikke baconfett (slik det str i avisene). Hehe. S da vet dere det ;) Men bacon kan godt spises, men selv spiser jeg det kun innimellom. Er s mye annet godt.
  • Spise mat til du er passelig mett og spise kun nr du er sulten. Mange opplever at de gr lenger p mltidene, og dermed ikke trenger spise s mye og s ofte som fr. Det er det stabile blodsukkeret som gjr s suget etter mat/stt blir borte. S du slipper smspise.

Her hadde jeg gtt ned 12 kg med ketose, bilder forann fra siden og bak.




Fr var jeg veldig ofte oppblst i magen, pga feil kosthold. Om jeg er flink med kostholdet og ikke skeier ut er jeg aldri oppblst lenger.


Des/jan Juli/aug

Det viktigste om du skal ned i vekt ved legge om kostholdet ditt er:

  • Du m virkelig g inn for endre kostholdholdet og at du skal ned i vekt.
  • Planlegg hva du skal ha av mltider. Gjerne for en dag eller uke av gangen. Da blir innhandling billigere og enklere. Planlegging er alltid lurt.
  • Sett deg ml, delml er viktig. Vei deg p morgenen, kanskje 1 gang i uken.
  • Ikke hr p alle andre. Finn en metode som fungerer for deg og som kroppen trives med.
  • Bli motivert av resultatene du gjr og husk at det har tatt tid g opp i vekt og det kan ogs ta tid g ned i vekt.

En gyal forandring p under ett r:

Forslag til lavkarbo frokost(trykk her)

Forslag til lavkarbo lunsj(trykk her)

Forslag til lavkarbo middag(trykk her)

Forslag til lavkarbo snacks og kaker

LCHF(Low carb hight fat). Her er en oversikt over hva du kan spise, hva du kan unne deg og hva du br unng.

Er det noe dere lurer p, still gjerne sprsml i kommentarfeltet her.. Om det kommer inn mange sprsml kan jeg lage ett eget innlegg med svar p sprsmlene.

Man kan selvflgelig ogs g ned like mye i vekt med andre kosthold ogs, med lavkarbo syntes jeg selv er lettere + at man merker at kroppen liker kostholdet.

Meld deg gjerne inn p lavkarbo blogger/oppskrifter gruppen p facebook. For deg med og uten blogg. Meld deg inn HER

  • Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde



    hits