Charlottes verden- Forlovet og Lykkelig - Blogger om sminke, hudpleie, mote og kosthold
Hjem Add Om meg Kontakt

48

En kort innføring i lavkarbo + FØR og ETTER bilder.

Lavkarbo er ofte i media. Noen er for og noen er imot. Sånn vil det alltid være. Det er mye myter ute å går som er helt feile. Så her er en liten oppsummering. Jeg har ialefall lært meg å ikke stole 100% på media. Er mye usanne og udokumentere påstander der. Selv har jeg gått ned 17 kg ved å endre kosthold og fått en bedre helse med mange fordeler. Det gode kolestrolet er gått opp hos oss begge og det dårlige er noe lavere.

Etter ett dykk i bildearkivet så jeg rask forandringen vektmessing. Det farlige er at man ikke enser når man legger på seg. Jeg følte meg ikke så stor som jeg faktisk var.




Jeg får ofte spørsmål om ikke jeg kan laget ett innlegg med generell innføring i lavkarbo. Og det er klart jeg kan gjøre. Mange ønsker kanskje å starte det nye året med å legge om til et lavkarbo kosthold. Jeg husker meg selv på denne tiden i fjord. Ok, litt senere da. Hvor jeg la om til lavkarbo. Vi skulle til syden i midten av Januar og jeg bestemte meg for at når vi kom hjem i slutten av januar så skulle jeg gi lavkarbo en prøve. Jeg ante lite om lavkarbo, og hadde igrunn vært veldig negativ. Jeg kunne da ikke klare å spise slik mat, men joda. Det er faktisk veldig enkelt, ialefall når man merker kroppen er skikkelig fornøyd. Så jeg satte igang å lese på nette og spørre svigermor som hadde undervist i lavkarbo. Og vips så var jeg igang og kg gikk av og jeg har tatt av 17 kg.

Det er viktig å vite at lavkarbo er et vidt begrep, det er mange metoder. Det viktigste er å finne den som passer for deg. Lavkarbo kan være alt fra under 15 g karbohydrater om dagen til under 100-150 g karbo om dagen. Lavkarbo er ikke kun for folk som ønsker å gå ned i vekt. Også mange slanke personer har et lavkarbo kosthold for helsen sin del og de gode fordeler det gir.

Her hadde jeg gått ned 13 kg med lavkarbo, og er nå gått ned ca 17 kg totalt




 

Vi kan først starte med noen fordeler med et lavkarbo kosthold:

  • Stabilt blodsukker,  unngår humørsvingninger grunnet lavt blodsukker.
  • Mange opplever en finere hud, sterkere negler og hår som vokser raskere. Noen blir også kvitt eksem.
  • Kviser blir borte
  • Ikke lenger oppblåst og slipper unødvendig vannopphoping i kroppen. For de som plages med mye vann i kroppen.
  • Det gode kolestrolet øker og mange ser at i lengden går det dårlige kolestrolet ned.
  • Mister mye mindre muskelmasse sammenlignet med mye annen slanking. Beholder musklene, fjerner fett.
  • Folk som sliter med migrene, blir ofte bedre eller kvitt den.
  • Sliter du med lavt stoffskifte kan du som regel trappe ned på medisiner eller slutte som jeg har gjort. Stoffskiftet har mye å gjøre med riktig kosthold.
  • Mer energi.
  • Folk med diabetes opplever å kunne kutte ned på medisiner og noen kan slutte helt.
  • Å kunne gå ned i vekt med god mat, uten å måtte gå sulten og uten å telle kalorier.

Under ser du noen eksempler på hva jeg spiser til frokost eller lunsj. Variert og god mat.

Som jeg skrev innledningsvis så er det forskjell fra person til person hva man velger. Har man en del kg å bli kvitt eller sliter med livsstilssykdommer vil jeg anbefale små mengder karbo. For at kroppen skal komme i balanse og venne seg til et lavkarbo kosthold er det fint å benytte seg av ketose. Noen kan starte rett på ketose og andre må ha en tilvenning på ca en uke. Selv startet jeg rett på ketose/ketolyse og gikk ned 2,5 første uken(dette er som regel vann) og jeg ble ikke dårlig og heller ikke Mads. Mens andre trenger 1 uke med tilvenning, ettersom kroppen nå skal benytte seg av fett som energi og ikke karbohydrater som energi. Om du velger tilvenningsuke så skal du første uken kutte gradvis ut brød, pasta, potet og hel- og halvfabrikata. Neste uken din skal dette kuttes helt ut.

Start også gjerne rett på, det blir opp til deg selv.

ØNSKER DU Å LESE MER OM KETOSE, FOR DEG SOM VIL NED I VEKT KAN DU TRYKKE HER

Lavkarbo gå ut på:

  • Lavkarbo er ingen diett, men en kostholdsendring. Skal du ned i vekt bør du starte med en strengere lavkarbo for så å gjerne gå over til lavkarbo med litt mer karbo . Du må prøve deg frem hva som fungerer for deg og din kropp.
  • Å lage sunn og næringsrik mat fra bunnen av. Ingen hel- og halvfabrikata.
  • Spise mye proteiner og fett og mindre karbo. Går du opp på karbomengden over 75 g om dagen bør du ikke ha så mye fett i kosten.
  • Spise mye god mat uten å måtte tenke på kalorier, men noe teller kalorier. Jeg gjør ikke det. 
  • Lavkarbo går ikke ut på å spise bacon hver eneste dag og drikke baconfett (slik det står i avisene). Hehe. Så da vet dere det ;) Men bacon kan godt spises, men selv spiser jeg det kun innimellom. Er så mye annet godt.
  • Spise mat til du er passelig mett og spise kun når du er sulten. Mange opplever at de går lenger på måltidene, og dermed ikke trenger å spise så mye og så ofte som før. Det er det stabile blodsukkeret som gjør så suget etter mat/søtt blir borte. Så du slipper å småspise.

Her hadde jeg gått ned 12 kg med ketose, bilder forann fra siden og bak.




 

Før var jeg veldig ofte oppblåst i magen, pga feil kosthold. Om jeg er flink med kostholdet og ikke skeier ut er jeg aldri oppblåst lenger.


Des/jan                                                                        Juli/aug

Det viktigste om du skal ned i vekt ved å legge om kostholdet ditt er:

  • Du må virkelig gå inn for å endre kostholdholdet og at du skal ned i vekt.
  • Planlegg hva du skal ha av måltider. Gjerne for en dag eller uke av gangen. Da blir innhandling billigere og enklere. Planlegging er alltid lurt.
  • Sett deg mål, delmål er viktig. Vei deg på morgenen, kanskje 1 gang i uken.
  • Ikke hør på alle andre. Finn en metode som fungerer for deg og som kroppen trives med.
  • Bli motivert av resultatene du gjør og husk at det har tatt tid å gå opp i vekt og det kan også ta tid å gå ned i vekt.

En gøyal forandring på under ett år:

Forslag til lavkarbo frokost(trykk her)

Forslag til lavkarbo lunsj(trykk her)

Forslag til lavkarbo middag(trykk her)

Forslag til lavkarbo snacks og kaker

LCHF(Low carb hight fat). Her er en oversikt over hva du kan spise, hva du kan unne deg og hva du bør unngå.

Er det noe dere lurer på, still gjerne spørsmål i kommentarfeltet her.. Om det kommer inn mange spørsmål kan jeg lage ett eget innlegg med svar på spørsmålene.

Man kan selvfølgelig også gå ned like mye i vekt med andre kosthold også, med lavkarbo syntes jeg selv er lettere + at man merker at kroppen liker kostholdet.

 

Meld deg gjerne inn på lavkarbo blogger/oppskrifter gruppen på facebook. For deg med og uten blogg. Meld deg inn HER

  • Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde



    hits