Charlottes verden- Forlovet og Lykkelig - Blogger om sminke, hudpleie, mote og kosthold
Hjem Add Om meg Kontakt

4

Dagens måltider (Lavkarbo)

Mange av dere tenker sikker ææææææsj når dere ser bildet under her. Slik tenkte jeg også. Når jeg så ei venninde ta ketchup på avokado. Det kunne umulig være godt. Der tok jeg feil gitt. For jo, det var faktisk veldig godt.

Smøreost og sukkerfri ketchup på ble frokost...

Lunsjen ble 2 fiberrik knekkebrød (gul pakke) med smør, salt, pølse og majones. Vanligvis pleier jeg å lage hjemmelagede knekkebrød, men har blitt knapt med tid denne uken. Og disse knekkebrødene er det ganske lite karbo i, så de kan spises. Bare ikke mange og daglig om man skal ned i vekt. Kjekke på en travel dag. Til dessert ble det en  hjemmelaget liten after eight ;)




Middagen så slik ut, fikk mat hos mamma :

Salat med mye godt og fetaost, kjøttdeig med litt løk, hvitløk,salt og pepper. Også litt tacosaus(ta den med minst karbo) og rømme til.



Godt man kan spise så mye god mat og fortsatt gå ned i vekt.

Jeg fikk en telefon i dag fra et reisebyrå jeg var på intervju hos før jul. De hadde fått ny sjef, og jeg skal på intervju med hun.  Og det virker som jeg muligens får flere jobbtilbud. Gleder meg veldig til jobbintervjuet på butikken i Sandvika i dag. Det var vist veldig mange søkere og jeg ble valgt ut til et intervju nr 2. Slikt er jo superspennende og gøy.. Så da ender jeg nok opp med en ny og spennende jobb. Man får bare være seg selv 100 % og mer får man ikke gjort. Det blir nok den jobben som det skal bli.

Fikk pakke i posten i dag fra netteh.blogg.no.. Tusen takk :)



Også fikk jeg en annen spennende pakke som jeg ikke aner hvem som har sendt. Legger ut inlegg etter dette.

 

Har du smakt avokado med ketchup før??

  • 3

    Dagens måltider (Lavkarbo)

    Nå kan man endelig begynne å fokusere skikkelig på kostholdet igjen. Flyttingen har som jeg har skrevet tidligere ført til at jeg har spist veldig feil mat. Det er enkelt å dytte på med usunn mat bare som fyllstoff for magen. Det skal blir herlig å slippe trøkke i seg all mulig drittmat man kommer over. I dag er både jeg og Mads tilbake på vårt normale kosthold igjen, nemmelig lavkarbo.

    Vi hadde ingen stekepanner som fungerte på induksjonsplater, så dermed ble det å improvisere. Jeg måtte steke egg og bacon i en wokpanne. Det er skjelden vi spiser egg og bacon til frokost, men det er jommen godt. 2 egg og litt bacon ble dagens frokost.



    Dagens lunsj ble slik:


    En lavkarbovennlig suppe som mormor har laget til oss(vi fikk med en hel isboks med denne) Og fiberrik knekkebrød med smøreost av typen kryder.

    Middag har vi ikke rukket å spise, og aner ikke hva vi skal spise. Noe lavkarbovennlig blir det ialefall.

     

  • 20

    Dagens måltider og Lørdagsgodt( Lavkarbo)

     Mads jobbet nattskift i går, så ble det til at jeg satt våken å så på noen serier frem til han kom hjem. JA, jeg hater å sove alene på natta. Liker det absolutt ikke. Så da holdt jeg meg like godt våken.

    Og når man ikke legger seg før kl 06 på morran så ble det søvn til halv 2. Men herlig å kunne sove med sin kjære. Så da ble det bare tid til 2 måltider i dag. Lunsj og middag. Glad det ikke skjer så ofte . Lurt å spise frokost, lunsj og middag.



    Lunsjen min ble 2 skiver med hjemmebakt lavkarbo brød og makrell i tomat, prøvde å mekke sammen en ny brødoppskrift og likte den enda bedre. Så da lover jeg å dele den med dere en dag.



    Og til middag hadde vi wok med svin indrefilet og masse gode grønnsaker.

    For en gangs skyld var vi flinke å ikke skeiet ut på lørdag. Vi har skeid ut de fleste lørdager nå i det siste. Og da merker jeg vekta står mer stille. Jeg må nok bare finne meg i at kroppen min ikke tåler store mengder karbo. Men på onsdag har jeg bursdag og da blir det nok litt utskeielse. Dagens lavkarbo lørdagsgodt så slik ut:



    Maarud Baconsvor og en god sjokolade med tagatose søtning som jeg fikk av funksjonell mat.

    Så det var all dagens lavkarbo/LCHF mat....

  • 8

    Dagens Lunsj, middag og dessert(LAVKARBO)

    i dag ble dagens frokost/lunsj rester fra i går. Nemmelig lavkarbo pizzaen. Den var like god i dag, og jeg bare varmet den opp litt i stekovnen. Om du bruker mikro kan det lett bli vassent etter min mening.

    en med rømmedressing fra i går og en med bernaise. Man blir stapp mett av bare 2 stykker.

     

    Og dagens middag ble kjøttdeig i tomatsaus servert med parmesan, ruccola og litt tyrkisk youghurt.


    Steker kjøttdeigen med valgfritt krydder, tilsetter 2 fedd med hakket hvitløkk, 1/2 liten løk hakket, 1/4 paprika i biter og litt purre. Tilsetter så hakkede tomater på boks og 2 ss creme fraiche. Lar dette putre litt også server.

     

    Jeg var så utrolig fysen i dag, sikkert etter helgens lange utskeielse både fredag,lørdag og søndag. Når jeg spiser større mengder karbo som da får jeg veldig søtsug. Og det tar gjerne 2-3 dager med riktig mat før kroppen min kvitter seg med suget. Og for å ikke sprekke i dag så måtte jeg lage meg en dessert. Jeg hadde mandler og tenkte at da måtte jeg finne på noe spennende med de.

    Brente/karamelliserte mandler ala charlotte




    Jeg tok 2 håndfuller med mandler og stekte i 1 ss smør på middels lav varme. Og tilsatte 2-3 ts med sukrinmelis og en litt kanel. Og lot de putre 1-2 min i panna mend jeg rørte i de. Puttet de så i et glass og satte det til kjøling i kjøleskapet i ca 15 minutter. Så ble det herlig snacks for oss 2 <3



    Det hjalp på med litt snacks på søtsuget.

  • 17

    Dagens frokost og middag (Lavkarbo)

    Her kommer bilder av dagens frokost og middag. Begge måltidene smakte utmerket.

    Frokost

    jeg var tom for Kavli ferdigskivet ost med smak, og hadde skikkelig lyst på crispy ostebrød med pålegg. Så da tokk jeg å høvlet 7-8 skiver ost og la i små firkanter på bakepapir. Jeg stekte de i mikro i 2 min og vips var de klare.  Så hadde jeg kokt egg i 9 minutter som jeg hadde som pålegg med majones. Yammi



    
    Perfekt frokost <3

    Lunsjen ble det noe så enkelt som en makrell i tomatboks med litt majones.

    Og middag 

    Svinekotteletter  med kokt nykål surret i ekte meierismør!


    Ble en og en halv kotelett på meg og en del nykål som jeg puttet litt smør på etter steking. Kotelettene hadde jeg salt og pepper på og stekte i meieri smør i pannen. Når de var ferdigstekt helte jeg litt vann i pannen, og vips har du en god sky saus:)
    

    Enkelt , billig og raskt måltid <3

  • 20

    Dagens lunsj og middag (Lavkarbo)

    Lunsjen ble 2 stk Jacobs utvalgte pølser med Chorizo, ketchup og sennep uten sukker. Kan også bruke dijon sennep. Pølsene var gode og 0,0 g karbo. Selv om disse var gode liker jeg faktisk bedre Gøl pølsene fra Sverige og Danmark, men så er de rundt 2-3 g karbo. Men det er jo veldig lite så.


    Og middagen sto min kjære for i dag. Han skulle egentlig lage kylling med Tandori, men det eneste vi hadde hjemme var noe som het Tandori Masala. Sikkert en blanding av de 2. Men godt ble det sammen med andre grønnsaker. Alt i wokpanna.

     




    Og til dessert ble det noe så veldig enkelt som Fløteisbiter. Haha, merkelig nok. Men jeg syntes det er veldig godt. Dagen før eller samme dagen som fløten går ut så fryser jeg den ned og da kan jeg spise den slik, bruke den i f.eks supper eller sauser. Veldig smart igrunn, så slipper man å helle ut masse fløte.



    

    Det var dagens lunsj, middag og mini dessert!

  • 17

    Forslag til frokost, lunsj og middag (LAVKARBO)

    Etter hva jeg forstår ønsker mange av dere fortsatt fler tips til frokoster med lite karbohydrat innhold. Så her kommer jeg med 2 frokost/lunsjforslag til dere. Kjempe enkelt og passer fint til en travel morgen.

    Frokosttips :

    Tyrkisk eller gresk youghurt med jorbærsyltetøy (lite karbo, fåes på helsekost) og kanel på. Om du ønsker kan du også tilsette litt hakkede nøtter. Ser for meg at dette kunne vært veldig godt også. Da vil du også holde litt lenger.

     

    Lunsjtips:

    Denne retten er utrolig god, enkel og ikke minst så holder man lenge på den. Denne kan også spises som frokost eller middag. Spekeskinke, svartpølse, eggerøre med gressløk og seterrømme


    Vanligvis pleier vi å ha litt fløte eller creme fraiche i eggerøren, men denne gangen ble det uten noe. Så den ser litt rar ut, men smaken var god. Hvordan du lager eggerøren er opp til deg selv. Nydelig måltid og fin "bensin" for kroppen som varer i mange timer.


    Middagstips:

    Grillmat med salat og kaldbernaise fra Sverige


    Flintstek, bernaise kald og oppkuttet salat med 1ss udos choice olje, sitronsaft og Cardini`s cæsar dressing. Strø gjerne litt parmesan over salaten.


    Håper dere får brukt for noen av rettene!!

    Ha en strålende dag videre. I morgen reiser vi til Bergen.

  • 17

    Dagens lavkarbo måltider

    I går bakte vi vårt 3. lavkarbo brød. Jeg er så utrolig glad for at vi kom frem til denne gode brødoppskriften. For brødet smaker helt nydelig, smaker akkurat som vanlig brød. Og magen min blir heller ikke oppblåst av det. Så til frokost og lunsj ble det brød med pålegg.

    Oppskrift på brødet finner du HER

    Denne gangen strødde vi litt gresskarkjerner på toppen. Yammi :)



    Frokost og lunsj:


    Ble litt sen frokost, så da ble det kun 1 skive og 3 til lunsj


    Middag:


    Grønnsaksgrateng:
    litt brokkoli,1/4 gulrot,1/4 liten løk, purre, kremfløte,ost og krydder (hvitløk,salt og pepper) stekes i ovnen med ost over.

    Servert med american grill pølser fra Rema 1000. 0,5 g karbo pr 100 g. Vi syntes ikke disse pølsene var så veldig gode. De i Sverige er myyyyye bedre.


    Med idun sukkerfri ketchup og sukkerfri sennep.
    

    Uten mat og drikke, duger helten ikke ;)



    

  • 8

    Lavkarbo dagsmeny forslag

    Ettersom mange har spurt om frokost og lunsj tips også, så kan jeg legge ut noen lavkarbo dagsmenyer til innimellom.

    Her kommer en helt ny dagsmeny, lavkarbo selvfølgelig.

    Frokost:

    Lavkarbo frokostmuffins, laget her om dagen. Kan også fryses ned. Oppskriften på frokostmuffinsene finner du HER


    Frokostmuffins med setersmør og Tsatziki. Muffinsene er sykt gode å dyppe i tsatziki.



    Ferdiglaget Tsatziki, eller man kan lage selv. Denne fra Lindahls syntes jeg er veldig god.


    Lunsj:

    Makrell i tomat boks med litt majones oppi og litt agurk om du ønsker det



    Middag:

    Hamburgerkjøtt fra Sverige( 0,5 g karbo pr 100g), cheddar ost, bacon, 1-2 suragurk, 2 ringer med løk, Hvitløks og urtesmør (kan droppes), tsatziki/kan også lage egen dressing og salat(kinakål og ruccola salat).



    Håper dette kom til nytte for noen:)

  • 15

    Dagens lavkarbo måltider

    Det ble kun 2 LCHF måltider i dag. Kun lunsj og middag, ettersom jeg hadde fri i dag og det var godt å slappe av litt på morgenen :)

     

    Lusjen i dag ble:

    avokado med brie,litt grillkrydder og salami. Varmes opp litt i ovnen så osten smelter.

    Og til middag ble det noe enkelt med kjøttdeig og lavkarbo "ris" ( 10 min med matlaging)

    Du trenger:

    • Kjøttdeig
    • 3-4 ts tomatpure(om du ønsker mindre karber kan du bruke hakkede tomater)
    • 1,5 dl fløte
    • Smør til steking
    • salt og pepper
    • 1/2 liten løk
    • hvitløk 3-4fedd
    • blomkål noen få bunter
    • ruccola salat på toppen er veldig godt, men dette glemte jeg på å handle inn


    Blomkål raspet på rivjern (slik som ost)

     


    serveres med ruccola salat(som jeg glemte)

    Stek kjøttdeigen med litt salt og pepper,tilsett hakket løk og presset hvitløk. 3-4 ss med tomatpurre og fløten.

    Blomkålen stekes i panna med litt smør og bittelitt salt og pepper.

    Det var dagens LCHF lunsj og middag.

     

  • 10

    Lavkarbo frokost- og middagstips

    Nå har jeg akkurat laget oopsi. Som er en slags lapper. Måtte prøvesmake litt nå som de var ferske og gode. Disse passer jo ypperlig til frokost.

    For å lage oopsi trenger du:

    • 3 egg
    • 1/8 ts bakepulver
    • 100 g kremost, jeg brukte philadelphia naturell og tine kremost med krydder
    • Krydder:salt, oregano,basilikum og gjerne bittelitt hviløkspulver
    1. Skill eggene
    2. Bland eggeplummen med osten,  bakepulver, og krydderet.
    3. Pisk hvitene stive i egen bolle (hvit og stiv kremaktig)
    4. Vend osteblandingen inn i hvitene. Pass på så røren ikke "faller" sammen.
    5. Legges på bakepapir i ønsket størrelse.
    6. Stekes på 150-170 grader i 20-25 min

    Ha på ønskelig pålegg.


    Middag i dag ble wok med strimlet svinekjøtt ettersom jeg hadde det i kjøleskapet.

    Du trenger:

    • Kjøtt etter eget ønske
    • Brokkoli
    • 1/2-1 løk
    • 1 gulrot( kan kuttes ut, men er kun liten mengde)
    • Paprika
    • Fløte
    • Krydder:salt,pepper,chili pulver,hvitløkskrydder
    • Soyasaus er valgfritt, finnes med få karber.
    1. Kutt grønnsakene
    2. Stek kjøttet i wokpanne med olje og krydder, og ta det til side i en skål når det er ferdig stekt.
    3. La grønnsakene få frese litt i wokpannen, før du så tilsetter kjøttet,eventuelt soyasaus og fløte.
    4. Ønsker du mer smak tilsett litt mer krydder.


    Strø på med noen få cashewnøtter om ønskelig.

    Om man lager store porsjoner kan woken også brukes som lunsj dagen etter eller fryses ned.

     

  • 30

    Dagens lavkarbo frokost,lunsj og middag

    Mange syntes det er vanskelig å vite hva man skal spise på lavkarbo kostholdet. Og ettersom jeg har fått en del spørsmål rundt dette kan jeg innimellom legge inn tips til hva man kan spise til frokost,lunsj og middag. Jeg syntes det er enkelt nå som jeg har kommet igang og det er jo så masse godt og forskjellig man kan spise

    Frokost


    Avokado med reker(frossne, som jeg tok opp noen få stk dagen før) og med majones på.

    Lunsj


    Hjemmelagede karbo vennlige karbonader, 3 biter agurk. Litt majones og litt sukkerfri ketchup.

    Middag


    Fløyelsgrøt/fløtegrøt med spekemat

    Oppskriften på middagen finner du HER


    Litt spekemat smakte veldig godt til. Server gjerne med litt seter rømme.

     

    Slik så matplanen min for i dag ut. Kjempe masse god mat.

     

  • 10

    Dagens lavkarbo frokost,lunch og middag

    Dette er min andre dag på lavkarbo og i dag tenkte jeg å legge ut hvordan min matplan har sett ut i dag. Jeg merker at kroppen min liker kostholdet allerede. Slipper å føle meg som en ballong i magen. Også merker jeg at jeg holder mye lenger. Blir ikke så ofte sulten, og får ikke den ille vonde sultfølelsen som før. Så det liker jeg utrolig godt. Gått ned 0,5 kg fra tirsdag kveld til nå. Og gleder meg til mer nedgang.

    Frokost:

    Ett kokt egg med mayones og en halv advokado



    Lunch:

    Rester fra middagen vi hadde i går. Kylling gratengen. Middagen fra i går finner du HER

    Middag:

    Kyllingfilet med hvitløk og urte kremost, hvitløks smør og vanlig ost. Surret med bacon. Serverte me brokkoli og egenkomponert lavkarbo saus.



    Slik så dagens Lavkarbo frokost, lunch og middag ut.

     

     

  • Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde



    hits