Charlottes verden- Forlovet og Lykkelig - Blogger om sminke, hudpleie, mote og kosthold
Hjem Add Om meg Kontakt

16

Hjemmelaget tyttebærsyltetøy med Tagatesse (LAVKARBO)

Kom dere ut i skogen og plukk tyttebær, det kryr i skogen. Masse masse bær. Det gjorde jeg og dermed ble det litt tyttebærsyltetøy.

Jeg liker best kokt tyttebærsyltetøy.

Du trenger:

  • 1 liter tyttebær
  • 1,5-2 dl vann
  • 1-1,5 dl(avhengi av hvor søtt du vil ha )Tagatose/tagatesse





  1. Start med å koke opp tyttebær og vann i en kjele og la det putre i kjelen i 5-10 min
  2. Ta den av platen og fjern overflødig skum.
  3. Rør så inn søtningen du ønsker til det er løst opp, jeg brukte tagatose. For den har ikke den isende ettersmaken som sukrin. Jeg kommer til å fortsette å bruke sukrin på mange retter, men i noen oppskrifter kommer jeg også til å bruke Tagatesse
  4.  Øs så syltetøyet over på rene og gjerne lunkne begere og sett på lokket
  5. La syltetøyet stå kjølig.




Også måtte jeg jo prøvesmake litt. Og ettersom jeg har laget et stoooor kjele med fårikål så har det blitt en del av det de siste dagene. Men litt måtte man prøve til fårikålkjøttet. Og det var godt, så da har jeg et godt lavkarbo tyttebærsyltetøy til kjøttkakemiddagene fremmover også.



Slik lager altså jeg mitt lavkarbo tyttebærsyltetøy.

Tyttebær inneholder 9 g karbo pr 100 g, men så spiser man jo kun litt av det som tilbehør. Og her er næringsinnholdet i hele syltetøyrøren. Og det holder i evigheter. Noe har jeg fryst ned og noe står i kjøleskapet.

Næringsinnhold på HELE blandingen(stor røre) med syltetøy, alt av karbo kommer fra tyttebærene:

Kcal: 539

Fett: 3,6 g

Protein:4,2 g

Karbohydrat: ca 42 g

Og syltetøyet kan fordeles på uendelig mange middager.

  • Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde



    hits