Dagens lavkarbo frokost,lunsj og middag

Mange syntes det er vanskelig å vite hva man skal spise på lavkarbo kostholdet. Og ettersom jeg har fått en del spørsmål rundt dette kan jeg innimellom legge inn tips til hva man kan spise til frokost,lunsj og middag. Jeg syntes det er enkelt nå som jeg har kommet igang og det er jo så masse godt og forskjellig man kan spise

Frokost


Avokado med reker(frossne, som jeg tok opp noen få stk dagen før) og med majones på.

Lunsj


Hjemmelagede karbo vennlige karbonader, 3 biter agurk. Litt majones og litt sukkerfri ketchup.

Middag


Fløyelsgrøt/fløtegrøt med spekemat

Oppskriften på middagen finner du HER


Litt spekemat smakte veldig godt til. Server gjerne med litt seter rømme.

 

Slik så matplanen min for i dag ut. Kjempe masse god mat.

 

30 kommentarer
    1. masse godt 🙂
      har et innlegg på bloggen min om appelsin, og c-vitaminer 🙂 ta en titt innom om du er inntressert 🙂
      Appelsiner inneholder lite og nesten ingen karbohydrater 🙂

    2. det så nam nam ut! 🙂
      hvor i hønefoss kjøper du Johannesbrødkjernemel?
      vurderer å starte med slikt kosthold, men foreløpig har jeg kun bestemt meg får å kutte ut brød til lunch (nesten!) og poteter,pasta,ris…

    3. frøken lilla: Denne fant jeg på meny i osloveien der. Men tror de har det fler andre matvarebutikker også:) også har de det også selvfølgelig på helsekost:)

      Om jeg får komme med et tips er det nesten enklere å gå skikkelig inn for det. Etter egen erfaring:) tenkte slik selv før. At så lenge jeg kuttet ut litt osv, men da blir det så “ulovelig” og da får man enda mer lyst på det. Å det å blande vanlig kost med slikt fett som her er ikke bra. Og dessuten når jeg gjorde det skikkelig så fikk jeg ikke lyst på pasta,ris,godis osv. Men de 3 første dagene hadde jeg skikkelig sug etter det. Selv sitter jeg ved siden av folk daglig som spiser masse mat jeg skal holde med unna, men får ikke lyst på det. For jeg har så utrolig god mat selv jeg spiser nå og får ikke suget på søtt. merkelige saker, men jeg blir mye mer sulten av karbo også.

      Men det finnes masse gode erstatninger på brød,knekkebrød på lavkarbo vis. Om man ikke vil være så streng med kostholdet kan du jo ta 1-2 skiver med fedon brødet som du får ferskt på rema 1000. Det er kjempe godt,smaker som vanlig brød. Men er ikke det man skal spise for masse av:)

    4. metoro: takk for tips, men kan desverre ikke spise mye av frukt på et lavkarbo kosthold. Den innehold litt over 7 karbo og jeg skal ha i meg 15 ca nå daglig. Så da blir det nok ikke appelsiner mer enn innimellom:) Men tar kostilskudd da. Så får i meg alt av vitaminer. Men appelsin er jo veldig godt da, men litt for mye fruktsukker i mange typer frukt. Appelsin og banan er de som er mest tror jeg:) kan ta et halvt eple innimellom 😛

    5. takk for svar 🙂 får komme meg bort dit en dag. innbiller meg at det kanskje er litt dyrere på helsekosten, er vel en på kuben..?
      hehe jeg er så i tvil fordi jeg har skillingsboller i fryseren som skriiiiiker etter meg! holdt meg unna nei-ting i hele dag, helt til jeg kapitulerte og laget meg en toro sjokolade drikk! :/

    6. frøken lilla: Vet faktisk ikke jeg, om det er noe forskjell i prisen. Du brude kjøpe sukrin også. Det jeg brukte på grøten min i dag. Snaker som vanlig sukker men har 0 pavirkning på blodukkeret og er heller ikke skadelig for tennene:)

      Du får spise opp skillingsbollene først:O hehe. Så slipper du å ha ting hjemme som skriker etter deg de første dagene. hehe. Selv har jeg en gang i uken nå hvor jeg skeier ut på kveldstid. Men om man vil ned mange kg burde man nok vente litt med utskeiing. Selv hadde jeg det ikke helt i begynnelsen:) for den dagen kan jo ødelegge litt også for at man kanskje ikke går så raskt ned som ellers. Les nedover på bloggen min på en bringebær sorbet jeg laget. Den var syyyyyykt god når man er litt sugen å:)

    7. hehe tror det uansett blir forskjell i prisen, for det løper som regel en mer-kostnad ved å reise innom kuben 😉
      tror ikke jeg skal spise opp alle bollene, er sånn ca 15 stk 😉 bare kjenner jeg blir litt stressa av tanken på å ikke kunne spise ting, selv om jeg ikke nødvendigvis spiser de til vanlig, som potet og brød…
      teller du karbohydrater? hvor mange spiser du om dagen liksom? usikker på det greiene der, har meldt meg inn på lavkarbo forumet nå, men tar tid å pløye gjennom alt som står der merker jeg! har rimelig lik kroppsfasong og vekt som deg (tror jeg… vekta har jeg kastet!)
      tenker at jeg kan bruke noen kjoler jeg har som målestokk! hehe. har kjoler fra flere forskjellige vekt-klasser 🙂

    8. juksinfanteriet: Hvor man får tak i billige avokadoer varierer litt. Er av og til det kommer sånne tilbuds annonser fra butikken med 2 for 10 kr, de jeg kjøpte i går var på rema 1000 eikli. 2 stk koster 20 kr. Så når det er tilbud er det nok lurt å kjøpe en del som er harde, slik at man kan ha de liggende å modne:)

      Feiret ikke den dagen noe særlig, men takk for spørsmålet:)

    9. frøken lilla:

      Ja, du har vel rett i det 😛 hehe. De har foresten også helsekost butikk på stormarkedet der. Stakk innom der å kjøpte mitt sukrin sukker, tenkte å prøve ut sukrin melis neste gang jeg skal innom der:)

      Jeg teller ikke sånn volsomt, med ser jo på hva jeg bør holde meg unna igrunn og ikke. Får ikke i meg særlig masse med karbo. jeg prøver å holde meg til under 15, for er da jeg går ned mest. Og fett er viktig, spiser du lite med fett på lavkarbo så vil forbrenningen være lavere. Fett får jeg fra f.eks fet fisk,rømme(rømmekolle),creme fraiche,krem fløte,advokado,majones (ekte),smør og masse masse mer:) Men jeg tenker igrunn ikke over at jeg får i meg lite med karbo, får ikke lyst på det på en måte. Og kroppen stortrives med den maten den får nå. Det jeg får i meg av karbo er mest fra grønnsaker som vokser over bakken.

      Går en del i brokkoli og blomkål ved siden av middagsmåltidet. Og noe som er super godt er blomkåø pure. Nam nam. det kan jeg spise omtrent som potetmos.
      koke noen bunter med blomkål mære, helle blomkålen uten vannet i en bolle, en klatt med smør og 1 dl fløte. Så bruker man stavmikser på dette og smaker til med salt og pepper.

    10. Linda: ja, det kan jeg vet du 🙂 Veldig enkelt. Jeg brukte karbonade deig,for det var det jeg hadde. Men kjøttdeig funker også:) Blandet karbonade deig,salt,pepper og 1-2 egg. Avhengi av hvor mye kjøtt du har. Egget blir bindemiddel isteden for mel/potetmel:) man kan også bruke jbk mel eller ketolyse bakemiks. rører dette sammen i en bolle,om man har kjøkkenmaskin kan dette brukes.

      Det smaker også veldig godt med litt finhakket chili og evt finkuttet purre. Da blir det straks litt mere smak:)

    11. bloggfrøken: ja, maten er fantastisk god:) er derfor jeg syntes det er like gøy hver gang, at jeg kan spise så mye god mat. Og vekten samtidig går nedover og nedover. Lite karbo og mye fett gjør at kroppen min får en økt fettforbrenning, mens på vanlig kosthold brenner kroppen karbo og lagrer fettet. Litt spennende igrunn.

      Mange av oppskriftene mekker jeg sammen selv, men finner også en del på nette. Og om det er noe jeg har lyst på som inneholder mye karbo så lager jeg min egen versjon av retten. De karbohydratene jeg får i meg kommer stort sett fra grønnsaker som vokser over bakken. Og lavkarbo pizza har jeg også laget, det var godt:)
      Følger heller ingen bestemt plan, men i begynnelsen er det lurt å lage sin egen ukesplan:) slik at maten er handlet inn og det er lett tilgjengelig:)

    12. Det så godt ut. Jeg må prøve ut frokosten din en dag =) Jeg synes bare det ser så lite ut, sikkert siden jeg akkurat har begyt på dette, blir du ordentlig mett av dette og hvor lenge holder du deg mett? Lurer også på om du hoppet lett på lavkarbo eller om du trappet gradvis ned på karbohydrater?

    13. Fragole: jeg hoppet rett på. Syntes det var best. prøvd å trappe ned før, men det funket ikke for meg. For da ble jeg bare sugen på ting hele tiden og man går ikke særlig mye ned heller da:)

      Veldig mange syntes det ser lite ut noen av frokostene, men jeg blir mett av det. Pga fettet 🙂 Men man skal spise til man er mett, så om jeg er mer sulten tar jeg mer mat. Å sulte er ingen vits:)Men når jeg spiste karbo spiste jeg mye mer. Mye av grunnen er at karbo faktisk gjør deg mer sulten, så man spiser større porsjoner på vanlig kosthold.

      Hvor lenge jeg holder meg mett avhenger av hvor fettholdig måltidet er. Til lunsj i dag spiste jeg en boks med makrell i tomat og med litt majones på. Og jeg har enda ikke spist middag. Spiste lunsj kl 11. Det vil si 8 t nesten og jeg merker jeg er sånn vanlig sulten nå og tenker å lage middag nå :)Man blir liksom ikke sånn sulten at man måååå ha mat eller noe å tygge på akkurat der å da. Slik som ved vanlig kosthold. På vanlig kosthold får man et plutselig lavt blodsukker og dermed må man ha i seg noe og det raskt. Men på lavkarbo er hele hensikten å skape stabilt blodsukker, derfor man gjerne kan gå litt lenger og man kjenner ikke det suget at man mååå ha noe. Føler seg normal sulten,ikke for sulten. Men noen spiser oftere enn andre. Så litt opp til en selv:)

    14. Ser at dine planer stort sett består av frokost, lunsj og middag. Hva med kvelds, spiser du ikke noe mer etter middag??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg