Spennende og sunnere makiruller (Lavkarbo)

I dag var det tid for å prøve seg frem på lavkarbovennlige makiruller, ettersom jeg elsker sushi. Fikk inspirasjon til å prøve fra perler- og-prestekrager..

 

Det er en fordel å starte med chilimajonesen. Jeg bruker ikke sukker, så dermed bruker jeg søtning som tagatesse eller sukrin.

Chilimajones:

  • Litt majones
  • 1 ts Sambal Oelek (chili paste)
  • 1/4 ts tagatesse eller 1/2 ts sukrin

 
La stå å godgjøre seg i kjøleskapet mens du lager resten av sushien.

Til sushien trenger du:

  • Bambusmatte/rullematte( fåes på de fleste daglivare butikker) + platsfilm til å dekke over matta.
  • Ris eddik/Rice vinegar (Pass på, noen av typene kan være rene sukkerbomber) Min inneholder 0,9 g karbo, mens en annen jeg så på butikken var det hele 50 g karbo i.
  • 1 ts tagatesse eller 1 ss sukrin.
  • Avokado, agurk skjært i strimler
  • Salma laks, reker  (Rå tunfisk er også nydelig til sushi, spørr i fiskedisken på meny eller andre store butikker)
  • Sushi tang/Nori
  • Ønsket mengde sellerirot. Som skal kvernes og kokes i 15 minutter. Og ha oppi en sil. Så du får silt av vannet skikkelig.
  • Syltet ingefær (hjemmelaget med sukrin) eller andre typer med mindre karbo/sukker. F.eks blue dragon sin.

Jeg fant ikke mandelkverna mi, så jeg prøvde den nye dingsebomsen jeg kjøpe på tupperware party. Den har fått navnet dingsebomsen, for jeg husker ikke alle disse rare navnene på produktene. Sukk.

  

Kuttet opp litt grønnsaker. Lurt med litt sitron over Avokadoen, de blir så lett brune.

Min berømte Sushi ris laget av selleri. Når sushirisen er ferdig kokt så tilsetter du en blanding av riseddik og søtning. Jeg brukte 1,5 ss riseddik og 1 ts tagatesse. Og på slutten rørte jeg rundt bittelitt majones. Og lot dette kjøle seg ned( satt det litt i fryseren). Så ble det raskt kaldt. Få fjernet overfløtig væske. Og legg “risen” på et tørkepapir bittelitt. 


Uten chilimajones

Jeg ble superfornøyd med resultatet på de lavkarbovennlige makirullene.  Det smakte veldig godt. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale å prøve disse om du aldri har laget sushi før, for jeg skal inrømme at det var litt mer komplisert å lage disse. Var ikke alle bitene som ble sånn veldig perfekte, men er jo smaken som teller.

 

Håper dette var ett nyttig mattips for deg som ønsker deg en enda sunnere sushi ♥

11 kommentarer
    1. de så veldig gode ut 😉
      Har faktisk aldri smakt sushi, men hatt lyst å prøve det lenge. De har ikke noe sånnt her i haugesund så jeg venter til jeg er på ferie enn plass de har d 😉 tørr ikke å prøve hjemme før jeg vet at jeg liker det :p

    2. sv: takk, er mamma sin egenkomponerte oppskrift 🙂
      så veldig godt ut, men klarer ikke å bli glad i sushi. men sjokoladene dine så veldig gode ut. Hva slags form bruker du? Funker det med vanlig isbit form, eller må man bruke noe spesielt?

    3. Frk.Carina: Nei, Skjønner den. Ikke alle som liker det 🙂 Sjokoladene var veldig gode. Den med mint har blitt en klar favoritt her hjemme:) Jeg bruker noen silikonformer fra tuppervare. Du kan bruke isbitformer ja, men det er beste er da om du har slike gummi isbitformer, slik at du får sjokoladene ut ved å vrenge dem. Eller er det noe som heter konfektformer også. Som er sånne mini muffinsformer (bittesmå) 🙂

    4. Det så godt ut =) Men, jeg er så pinglete når det kommer til mat att jeg aldri har tørt å smake på suschi, og kommer nok aldri til å smake heller, hehe

    5. Dette så veldig godt ut!
      Jeg har et blogg-karnival på bloggen min om ekte mat, og syns denne oppskriten passer ypperlig inn der. Vil du dele den hos meg?
      Ønsker deg en riktig god jul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg