Herlig søndagsgrøt( LCHF)

Blitt lite oppdateringer  fra meg i helgen desverre, har jobbe helg. Så da var det jobb i går og i dag. Kostholdet har virkelig vært bånn i bøtta fra påsken. Jeg føler det blir sånn halveis hele tiden. På fredagen var det resepsjonsmøte med pizza og øl (nam ). Og lørdag trøkket jeg  i meg en bakt potet( savnet det) og smågodt.  Jeg føler kroppen får så ekstremt lite energi av slik usunn mat. Ble liggenede å småsove på sofaen og slik ønkser jeg absolutt ikke å ha det. Så nå MÅ jeg rett og slett være like flink som jeg var det første halve året i begynnelsen. Lage masse god og sunn lavkarbo mat. For den maten gir meg ialefall drøssevis med energi. Før måtte jeg gå på medisiner mot lavt stoffskifte, disse kunne jeg med glede kutte ut når jeg la om til lavkarbo. Nå som påsken har vært her og det har blitt over en uke med mat med høyt karboinnhold så merkes det på stoffskiftet. Seriøst skumle greier at mat spiller så stor rolle.

Jeg jobber mye for tiden (2 jobber), men jeg må jo bare få tid til å spise riktig. Det handler kun om planlegging. Så om noen har gode forslag til lavkarbo retter blir jeg glad. Grøt passer perfekt på en søndag, så dagens lunsj ble en skikkelig lchf grøt.  Smørgrøt.

  • 3dl kremfløte
  • 3,5 ss smør
  • 1dl vann
  • 2 ts Johannesbrødkjernemel( de som ikke liker konsistensen på det melet kan prøve med glutenmel)
  • Noen bruker også litt salt i, det gjorde ikke vi. Men isåfall skal man ha fint lite.

 Selv liker jeg godt å bruke johannesbrødkjernemel fra helsekost, men flere liker ikke konsistensen på den. Det setter seg litt fast i munnen på en måte. Klarer ikke forklare det. Men selv liker jeg det veldig godt. Og det har ingen spesiell smak. Om man har testet jbkmel før i sauser/grøt og ikke liker det så kan man teste med glutenmel.

1.Smelt smøret i en kaserolle, tilsett fløten. Rør godt mens det varmes opp

2.Lag en jevning av JBK mel og vann ( 1dl vann og JBK melet) rist dette i en shaker/gammelt syltetøyglass f.eks.Og tilsett det i smøret og fløten mens du rører rundt. la grøten småkoke til den bit tykk, mens du hele tiden rører.

3. Er grøten din blitt for tynn kan du tilsette bittelitt mer JBk mel rett i grøten og røre. Og om den er for tykk kan du spe på med litt vann eller fløte.

På toppen av grøten kan du ha et lite smørøye, litt sukrin/Tagatesse/eller annen søtning og kanel. Om du ikke ønsker søtning kan du gjerne droppe den.

Grøt ♥

 

Noen forslag til retter jeg kan prøve meg på til uken (lavkarbo) ?  Trenger virkelig matforslag.

Siste innlegg